نمی ‌دانم تا به حال چیزی درباره شهر جیپور هندوستان که در انگلیسی jaipur نوشته می شه، به گوشت خورده یا نه؟ یا اینکه می دانی جیپور کجاست؟ به هر حال این مقاله خواندنی را از دست نده چون قصد دارم از جاذبه‌ های دیدنی این شهر توریستی اطلاعات جذابی در اختیارت قرار دهم.

یکی از ویژ‌گی ‌هایی که در وهله اول توجه همه را به خود جلب می ‌کند، صورتی بودن در و دیوار این شهر است که دلیل خاص خودش را دارد.

کمتر جایی به خاطر ورود یک شاهزاده رنگ ‌آمیزی و تزئین می‌شود، نه؟

اما در زمان حاکمیت ساوای رام سینگ این شهر برای استقبال از یک شاهزاده انگلیسی، تماما به رنگ صورتی درآمد که طبق سنت هندی‌ ها مهمان ‌نوازی را نشان می ‌داد. همین رنگ ساده جلوه دیگری به شهر داد و آنجا را تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری هند کرد. البته وجود بنا های تاریخی شگفت ‌انگیز هم علت این جاذبه هستند که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهم کرد.

شهر جیپور هند

جیپور شهر صورتی هند

چرا شهر جیپور در هندوستان معروف شد؟ 

اول از همه بد نیست بدانی که این شهر موطن پادشاهان معروف و ملکه بسیار زیبای هندی یعنی مهارانی گایاترا دیوی بوده است.

در ثانی، یکی از پادشاهان این سرزمین یعنی مهاراجه جای سینگ، با رشد جمعیت و افزایش کمبود آب، تصمیم گرفت پایتختش را از آمر به جیپور منتقل کند. او قصر شهر یا همان سیتی پالاس را در این شهر بنا کرد. ساخت این مجموعه حیاط ‌دار پر هزینه در سال 1732 به پایان رسید و خانواده سلطنتی از آن زمان تا به حال در این کاخ زندگی می ‌کنند.

از نظر جاذبه گردشگری، جیپور در کنار دهلی و آگرا، جزئی از مثلث طلایی تور هند محبوب به شمار می ‌رود. کاخ ‌ها و قلعه ‌هایی که بر جای مانده ‌اند با معماری منحصر به فرد و زیبایی که دارند، منعکس کننده بخشی از میراث سلطنتی هندوستان هستند.

البته اخیرا با اضافه شدن مغازه‌ها، بار ها، کافه ‌ها و فضا های بدیع این شهر جلوه مدرن ‌تر و توریست ‌پذیرتری به خود گرفته است. همه این موارد با هم در معروف شدن این شهر نقش بسزایی داشتند.

جیپور کجاست

تورهای ویژه جیپور گردی

شاید کم و بیش به واسطه فیلم‌ها، با وسایل نقلیه مرسوم در شهرهای هند آشنا شده باشی. در شهر توریستی جیپور هم می ‌توانی با همان اتومبیل ‌های قدیمی بازسازی شده یا ریکشا های برقی که توسط زنان خانه‌ دارکم ‌درآمد رانده می ‌شوند در شهر بچرخی.

البته ممکن است روحیه ورزشکاری داشته باشی و دلت بخواهد با تور دوچرخه سواری که در آنجا فعال است، از محله‌های مختلف دیدن کنی.

بسته به اینکه کدام تور را انتخاب می ‌کنی می‌ توانی از محل کار حلب ‌سازان و النگو سازان، کارگاه‌ های ساخت سنگ‌ های قیمتی، معابد باستانی، بیمارستان طب سنتی آیورودا و اسطبل‌ های قدیمی که به یک بازار بزرگ تبدیل شده‌ اند دیدن کنی. این تورها از ساعت 9 صبح تا 9 شب به مدت دو و نیم ساعت شما را می‌گردانند.

اما سوال اینجاست که بهترین مکان‌ ها برای سیر و سیاحت و سرگرم شدن در جیپور کجاست؟ برای گرفتن جواب این سوال اول باید خودت را به این شهر صورتی و زیبا برسانی، نه؟ پس با من همراه باش.

تور جیپور گردی

چطور از دهلی به جیپور برویم؟

شاید برایت این سوال پیش بیاید که چطور می ‌شود از پایتخت هندوستان یعنی دهلی به این شهر سفر کرد؟ یا اینکه فاصله دهلی تا جیپور چقدر است؟

این دو شهر 281 کیلومتر از هم فاصله دارند و نسبتا نزدیک به یکدیگر هستند. یکی از روش ‌های نقل مکان، استفاده از هواپیما است. قطار و اتوبوس هم گزینه‌ های بعدی هستند که با توجه به سهولت و سریع ‌تر بودن پرواز، انتخاب هواپیما منطقی ‌تر است. البته از طرفی هم برای توریست‌ ها دیدن مناظر زیبای مسیر در اتوبوس یا قطار، جذابیت خاص خودش را داشته باشد.

یه چیز مهم دیگه که خوبه بدونی: از فرودگاه جیپور تا مرکز این شهر، 12 کیلومتر راه است که می ‌توانی با تاکسی و یا یک اتوبوس 1 دلاری مسیر را راحت طی کنی.

 

وسیله سفرزمانهزینه حدودیبهترین گزینه است چون
قطار4 ساعت و 15 دقیقهاز 2 دلارمقرون به صرفه و راحته
اتوبوس6 ساعتاز 5 دلارنسبتا ارزانه
هواپیما1 ساعتاز 16 دلارسریع ‌تر می باشد
اتومبیل5 ساعتهزینه 281 کیلومتر بنزین!انعطاف ‌پذیر است.
فاصله دهلی تا جیپور

دیدنیهای جیپور

در بین شهرهای مثلث طلایی گردشگری هند، این شهر صورتی پر بازدید ترین مکان است. جیپور جاهای دیدنی زیادی دارد که حتما باید به آنها سری بزنی.

وقتی رسیدی، حتما در تور پیاده ‌روی در شهر قدیمی ثبت نام کن تا فرصت بازدید از نماهای آیکونیک شهر مثل هاوا محل (کاخ باد)، قلعه آمبِر و قلعه جاگار را به دست بیاوری.

قلعه ناهارگار را هم اصلا از دست نده. در این قلعه می ‌توانی غروب آفتاب را از بالا مشاهده کرده و در کنار یکی از آب انبار های متروک هند لحظاتی را سپری کنی.

 

چاه‌ پله چاند بائوری

راستش را بخواهی موقع نوشتن این مقاله جدای از تجربه های سفر خودم به هند و سفرنامه جیپور مسافران فارا گشت، هر چه بیشتر در گوگل جستجو می‌ کردم با دیدنی‌ های خارق‌ العاده‌ تری روبرو می‌ شدم که برخی از آن ها را وقت نکردم از نزدیک ببینم. مثلا یکی از آنها چاه‌ پله چاند بائوری واقع در روستای آباناری در نزدیکی جیپور است که به نظر من به خاطر معماری شگفت ‌انگیزش چیزی از اهرام ثلاثه کم ندارد! فقط کافی است تصاویر مختلف آن را  ببینی.

عمق این مکان 30 متر است و در کل 3500 پله دارد. این بنا در نگاه اول از بالا، شما را یاد استادیوم‌ های رومی‌ های باستان می ‌اندازد.

 

چاه‌ پله چاند بائوری
چاه‌ پله چاند بائوری

 

 

هاوا محل

یکی دیگر از بناهای تاریخی هاوا محل است که تاریخچه جالبی دارد. این مکان برای این ساخته شد تا بانوان قصر بتوانند از بالا و از پشت پنجره‌ های کوچک، خیابان‌ها را تماشا کنند! معلوم نیست به خانم‌ها بها داده‌ اند یا آنها را در پستو نگه داشته ‌اند.

نکته دیگر این است که بسیاری از افراد نمی‌ دانند می ‌توانند وارد این مکان دیدنی شوند. برای یافتن در ورودی، از همان مسیری که آمده‌ ای برگرد و تقاطع را به سمت راست بپیچ. کمی پیاده ‌روی کن، سپس دوباره به کوچه باریک سمت راست بپیچ. یک علامت آبی خواهی دید که هاوا محل را نشان می ‌دهد. اگر هم در برنامه تور فارا گشت ثبت نام کردی، با لیدرت می توانی برای بازدید هماهنگ کنی.

 

هاوا محل جیپور
هاوا محل جیپور

 

 

قلعه آمبر

در این عمارت، تلفیقی از معماری هندی و مغولی به چشم می‌ خورد. بر اساس یکی از افسانه‌ ها، این قلعه به قدری زیبا بوده است که در مواقع جنگ و درگیری، مهاجمان هم تحمل خراب کردن آن را نداشته‌ اند. یکی از جذابیت ‌های بازدید از آنجا این است که می‌ توانی مسیر سنگفرش این مکان را با فیل‌ سواری بپیمایی و از دیدن مناظر لذت ببری.

 

قلعه آمبر جیپور
قلعه آمبر جیپور

 

جال محل

جال محل عمارتی در میان آب است که مشابهش را در عباس‌ آباد بهشهر خودمان داریم، البته بسیار بزرگ ‌تر و با سبک و سیاقی هندی.

این مکان تفریحی 4 کیلومتر از شهر جیپور هند فاصله دارد که می‌توانی با اتوبوس یا تاکسی از طریق بزرگراه به آن دسترسی پیدا کنی. این کاخ 5 طبقه دارد که 4 طبقه آن زیر آب است. متاسفانه گردشگران اجازه ورود به این عمارت باشکوه را ندارند و تنها می‌توانند با قایق‌ سواری در اطراف آن به عکاسی و دیدن مناظر بپردازند.

 

جال محل در جیپور
جال محل در جیپور

بهترین مکان های خرید در جیپور

وقتی مهاراجه جای سینگ دوم جیپور را بنا کرد، از صنعتگران و تاجران دعوت کرد تا در این شهر ساکن شوند. در نتیجه، بازارهای قدیمی هر کدام به هنر و صنایع دستی اختصاص یافتند. البته اخیرا فروشگاه‌ های مدرنی در دل بافت سنتی این بازار قدیمی نیز جا خوش کرده ‌اند تا وقتی مسافران می خواهند سوغات جیپور را خرید کنند، تمام سلیقه‌ ها پوشش داده شوند.

به شما هم پیشنهاد می کنم که هنگام بازدید از جیپور برای خرید سوغاتی این مغازه‌ های جذاب و منحصر به فرد را از دست ندهی. برای آشنایی بیشتر شما، چند نمونه از مکان‌ هایی که صنایع دستی هندی را عرضه می ‌کنند، معرفی می کنم.

 

ظروف سفالی بُلو پاتری

وقتی سر از هندوستان در می ‌آوری، نباید از ظروف پرنقش و نگار سفالی بُلو پاتری غافل شوی. این سفال‌ های زیبا را می ‌توان در سراسر هند و حتی موزه‌ ها نیز یافت. دلیل آن هم قدیمی بودن هنر سفال گری در این خطه است که بعدها توسط فردی به اسم کریپال سینگ شکاوات احیا شده و به صورت امروزی ‌اش در آمده است. طرح ‌های کلاسیک و مدرن این ظروف با قیمت‌ های مناسب همه سلیقه ‌ها را راضی نگه می ‌دارد. این مکان در بانی پارک و در خیابان shiv marg واقع شده است.

 

راجاستالی

اگر می ‌خواهی در یک محیط راحت و بدون دردسر به خرید صنایع دستی سنتی بپردازی، راجاستالی مجموعه عظیمی است از محصولات مختلف که همگی در زیر یک سقف قرار گرفته ‌اند. در اینجا از پارچه ‌های رنگارنگ و ظروف برنجی گرفته تا عروسک‌ هایی که به Puppet معروفند، به فروش می ‌رسند. قیمت ‌ها در این فروشگاه ثابت هستند و قدرت چانه ‌زنی را از شما خواهند گرفت.

این فروشگاه در خیابان میرزا اسماعیل (M.I) و روبروی دروازه آجمِر است.

 

بازار باپو

بازار باپو که در امتداد خیابانی بین دروازه جدید و دروازه سانگانری در شهر قدیمی قرار گرفته، پر است از مغازه ‌هایی که اجناس باب طبع توریستان را عرضه می‌ کنند. انواع لباس ‌ها و کیف ‌های سبک هیپی که مورد علاقه خارجی‌ ها هستند در آنجا فروخته می ‌شوند.

کفش‌ ها و لباس ‌های سنتی هندی، عطر، زیورآلات، جواهرات بدلی و سوغاتی ‌های متنوع جیپور را هم در آنجا پیدا خواهی کرد. البته خیابان ‌های اطراف میرزا اسماعیل جیپور پر است از مغازه‌ های مختلفی که انواع النگو های لاکی، نقره جات، سنگ ‌های قیمتی و منسوجات متنوعی را عرضه می‌ کنند. فقط کافی است یکی دو ساعتی در این بازارها پیاده ‌روی کنی.

بهترین مکان های خرید در جیپور

فستیوال های معروف شهر جیپور هند

  • فستیوال تیج: در این جشنواره خانم‌ های زیادی با لباس‌ ها و زیور آلات رنگارنگ دور هم جمع می‌ شوند و به دعا، رقص و آواز خوانی می ‌پردازند.
  • فستیوال فیل ‌ها: این جشنواره در ماه‌ های فوریه و مارس هر سال برگزار می ‌شود که چوگان بازی و رقص فیل‌ها از هایلایت ‌های این مراسم هستند.
  • فستیوال گانگور: این مراسم رنگارنگ‌ ترین جشنواره جیپور به حساب می ‌آید و از ماه مارس تا آپریل برپا است. در این جشن هم مثل فستیوال تیج، زنان برای سلامتی شوهرانشان و دختران مجرد برای پیدا کردن نیمه گمشده‌ شان دعا می ‌کنند.
فستیوال گانگور در جیپور هندوستان

بهترین زمان سفر به جیپور در هندوستان

با توجه به اینکه آب و هوای جیپور گرم است، فصل زمستان یعنی از اکتبر تا مارس بهترین زمان برای سفر به آنجا است.

در طی این ماه‌ ها هوا خنک ‌تر است و در ماه‌ های دسامبر تا ژانویه هم می‌ توانی هوای بهاری 21 تا 27 درجه را تجربه کنی. خاطر نشان می کنم که شب‌ ها بسیار سرد می ‌شود و همراه داشتن لباس نسبتا گرم ضروری است.

جیپور در هندوستان

نقشه جیپور هند در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

شهر های مثلث طلایی از جاذبه های اصلی هندوستان هستند. هند جاهای دیدنی فوق العاده زیبای زیادی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر می خواهی بدونی که این کشور چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی هند رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده بیاد ماندنی به هند داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده شهر جیپور در هندوستان که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی، صفحه تور هند فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه. )

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به هندوستان و جذابیت های این کشور رو ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی، این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه هتل های هند کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس هواپیمایی و مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره جیپور هند، مدت زمان سفر به هند، امکانات و درجه هتل های پکیج تور هند ارزان عادی یا تور هند نوروز و خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ می دهند پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می ‌توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

02186037414
09208008108
تور هند آژانس مسافرتی فارا گشت کوروش کبیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا