قصر شیروان شاه باکو یا SHIRVANSHAHS PALACE شهر قدیمی باکو، گنجینه ای از تاریخ آذربایجان است. ساختمانهای سنگی و خیابانهای پرپیچ و خم، اسرارهایی ناگفته را در دل خود نگه داشته اند.
قصر شیروانشاه یک شاهکار معماری قرون وسطی در شهر غنی باکو محسوب میشود. حکومت شیروان در سال 861 تاسیس شد و یکی از طولانی ترین حکومتها در شمال آذربایجان محسوب میشود.

کاخ شیروان شاه در قرن 15 میلادی ساخته شد. شیروانشاه در معنای واقعی کلمه به معنی “پادشاهی شیروان” است. شیروان قلمرو اصلی و نخستین پایتخت این سلسله به شمار می آمد. پس از زلزله های متعددی که در شماخی (پایتخت دوم) رخ داد، پایتخت به باکو منتقل شد.

قصر شیروان شاه باکو

قصر شیروان شاه | کاملترین اطلاعات

طبقه سلطنتی قصر

طبقه دوم توسط پادشاه و خانواده اش استفاده می شده است. در حالی که طبقه اول توسط خادمان مورد استفاده قرار می گرفته است. همه اتاقها غنی از آثار و اطلاعات تاریخی است. شما حتی می توانی به موسیقی قرون وسطایی با آی پد و برنامه ای که توسط برنامه نویسان تدارک دیده شده است، گوش دهی. اکثر آثار مربوط به قرون 18 تا 20 است؛ زیرا بیشتر گنجینه های کاخ در طی حملات امپراطوری عثمانی و روسیه به سرقت رفته است.

قصر شیروانشاه باکو

اتاق سلطنتی دارای چندین مثال دکوراتیو است که نشان می دهد این اتاق در قرون وسطی چگونه به نظر می رسده است. فرشها، کاشیهای دیواری براق، مدلهای تخت سلطنتی و حتی یک صفحه بازی که در اتاق سلطنتی قرار داده شده است.

بازدید از این اثر زیبای دیدنی را در تور باکو جزو برنامه های اصلی خودت قرار بده. حس جالبی با دیدن این بخش در شما ایجاد می شود. بخصوص که تبدیل شدن آن به موزه شما را بیشتر سرگرم و با بخشی از تمدن باکو آشنا می کند.

معماری قصر شیروان شاه باکو

قصر شیروانشاه به طور رسمی در سال 1964 به عنون موزه بازگشایی شد و از آن زمان تا کنون تحت حفاظت دولت است. کاخ شیروانشاه در کنار برج دختر در سال 2000 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. قصر در داخل شهر قدیمی واقع شده است و دسترسی به آن در این منطقه بسیار آسان است. سبک معماری ساختمانها و دیوارهای شهر مشابه هم و بدیع و بی نظیر است و بر هنر تمدن اسلامی در قرون وسطی تاکید می کند.

معماری قصر شیروان شاه باکو

خود کاخ به طرز پیچیده ای ساخته نشده، اما ساختمانهایی در هنگام نیاز، به قصر افزوده شده است. مجتمع شامل یک ساختمان قصر، دو مسجد، آرامگاه پادشاه خلیل اله که در کنار مادر و پسرش دفن شده است، حمام، دروازه شرقی (دروازه مراد)، کتیبه سنگی و آرامگاه صوفی و دانشمند سید یحیی باکوئی است.
خود قصر ساختمانی دو طبقه است که شامل 52 اتاق در سرتاسر آن است. اما در حال حاضر به دلیل بمباران بسیاری که در طول تاریخ رخ داده، تنها تعداد کمی از اتاق ها باقی مانده است.

درجه اهمیت و زیبایی این قصر در آن حد است که تصویر قصر شیروان شاه باکو بر روی اسکناس ده هزار مناتی آذربایجان چاپ شده است.

دیوانخانه کاخ شیروان شاه باکو

در مورد کارکرد و عملکرد دیوانخانه، دو عملکرد برای آن در نظر گرفته اند. مشهورترین این عملکردها، عملکرد آن به عنوان دادگاه و برای جلسات رسمی بوده است. دومین عملکردی که برای دیوانخانه در نظر گرفته اند، این بوده که پادشاه فرخ یاسر آن را به عنوان آرامگاه شخصی خود ساخته است.

اما بعدها به دلیل وقایع تاریخی و جنگهای مکرر ناتمام مانده است. با این حال، محققان هنوز توضیح دقیقی در مورد هدف و علت ساخت این قسمت در نیافته اند و هدف از ساخت آن بحث انگیز است. صحت این مطالب را در سایت باکو اکسپلورر می توانی بررسی کنی.

آرامگاه سید یحیی باکویی
دیوانخانه قصر شیروانشاه باکو

آرامگاه سید یحیی باکویی و مسجد کی قباد

بخشی از این مجموعه به عنوان محلی برای عبادت صوفیان در نظر گرفته شده است. سید یحیی باکوئی معلم و دانشمند برجسته در قرن پانزدهم در اینجا زندگی می کرده است. وی بخشی از زندگی خود را نیز در شماخی گذرانیده بود. پس از مرگش، پیکرش در این آرامگاه دفن شد. مسجد کی قباد به آرامگاه متصل است، اما اکثر قسمتهای آن تخریب شده است.

دیدن مکانهای تاریخی کشورهای مختلف که همراه با قصه های جذابی هستند، خیلی خیلی حس خوبی به شما میدهد. این مکان نیز از این قاعده مستثنی نیست. طوری که تمام مسافرین تور باکو حتما از این اثر جذاب و رویایی در کنار سایر جاهای دیدنی باکو دیدن میکنند. پیشنهاد میکنیم که شما نیز از آن دیدن کنی و لذتی متفاوت ببری.

در این قصر حمامی نیز قرار دارد. حمام تقریبا در زیر زمین واقع شده تا در زمستان گرم و در تابستان خنک باشد و اعتقاد بر این است که پادشاه حمام اختصاصی خود را داشته است. پیشنهاد میدهیم که آثار باقیمانده از این حمام را هم ببینی، رازهای جالبی دارد.

دروازه مراد قصر

دروازه مراد (دروازه شرقی) آخرین بخش در کل مجموعه است و به سفارش سلطان مراد سوم که در قرن شانزدهم به باکو حمله کرد، ساخته شده است. شما میتوانی تزئینات زیبایی را که در این بخش انجام شده، پس از ترک مجتمع ببینی. چرا که اکثر کارهای زینتی در قسمت خارجی آن انجام شده است. نام سلطان مراد سوم و حاکم شهر در کتیبه ای به عربی نوشته شده و در اینجا قرار گرفته است.

دروازه مراد باکو

جزییات و اطلاعات زیادی از کاخ شیروانشاه را تا اینجا با هم مروری کردیم. در سایت های مرجع نیز از این قصر یاد شده. برای مثال ویکیپدیا نیز برای آن مطلبی درج کرده است که خالی از لطف نیست.

کتیبه های سنگی قصر

یکی از جالب ترین قسمتهای مجتمع کتیبه های سنگی به جا مانده از قلعه باییل است که در قرن 13 و در جزیره ای در دریای خزر ساخته شده بود. پس از زلزله بزرگی که در سال 1306 میلادی در دریای خزر رخ داد، قلعه فروریخت و تا مدتهای طولانی در زیر آب مدفون ماند. در قرن 18 پس از اینکه سطح آب شروع به کاهش کرد، قطعات ویران شده قلعه دوباره در بالای آب نمایان شده است.

کتیبه های سنگی شیروان شاه

در طی دوران رژیم شوروی این سنگها از آب بیرون کشیده شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. اکنون این قطعات سنگی در موزه شیروانشاه نگاه داشته میشوند و در کنار شهر قدیمی باکو و برج دختر باکو ، دیدنیهایی فوق العاده ای را برای شما رقم میزنند.

نقشه و آدرس قصر شیروان شاه باکو در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

 این قصر یکی از اماکن دیدنی باکو است. باکو جاهای دیدنی فوق العاده زیبای زیادی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان میشود. اگر میخواهی بدونی که این شهر چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی باکو رو که برات آماده کردیم میتونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده بیاد ماندنی به باکو داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده کاخ شیروانشاه باکو که برات شرح دادیم و میخواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی، صفحه تور باکو فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت میکنه. )

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به باکو و جذابیت های این شهر رو ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی، این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه هتل های باکو کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس مسافرتی فارا گشت تماس میگیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره قصر شیروان شاه باکو، مدت زمان سفر به آذربایجان، امکانات و درجه هتل های پکیج تور باکو ارزان عادی یا تور باکو نوروز و خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ میدهند پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می‌ توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

02186037414
09208008108
تور باکو آژانس فارا گشت کوروش کبیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا