زیارتگاه شاه شهید قشم یا نیایشگاه مهری در مجاورت شهر قدیمی خربز، بر بلندای کوهی کم ارتفاع، مشرف به دریا، در ساحل جنوبی جزیره، یازده کیلومتر دورتر از شهر قشم قرار گرفته است.

مردم محلی درباره سید داستان ها و روایت های زیادی می گویند. از جمله این که سید دارای صورتی زیبا بوده است و نی می زده و چون آواز سر می داده، زنان و دختران دسته دسته پای کوه می آمدند تا سید بخواند و آنها گوش دهند و لذت ببرند.

زیارتگاه شاه شهید قشم یکی از جاهای دیدنی قشم است که می توانی در تور قشم با فارا گشت از آن دیدن کنی. با مطالعه اطلاعات کاملی که در مورد این نیایشگاه برای شما توسط تیم تحقیقاتی فارا گشت در  این صفحه طراحی کردیم، دیدار از زیارتگاه شاه شهید قشم در تور گشت جزیره قشم خیلی لذت بخش تر خواهد شد.

مقبره شاه شهید قشم
شاه شهید قشم

زیارتگاه شاه شهید قشم؛ دلایل علاقه مردم به آن

معماری زیارتگاه شاه شهید قشم

زیارتگاه شاه شهید قشم از دو اتاق 3 * 4 تو در تو و با خشت و گل ساخته شده است و از لحاظ معماری ساختمان با هیچ یک از زیارتگاه های ایران قابل مقایسه نیست. در جلو محوطه زیارتگاه شاه شهید، حوض آب کوچکی وجود دارد و در کنار حوض، یک درخت تمبر یا به اصطلاح محلی«‏چیچغ» روییده است که مورد توجه فراوان زائران می باشد.

زیارتگاه شاه شهید قشم توسط منطقه آزاد قشم بازسازی گردیده و صحن و فضای آن گسترش یافته است تا هم جلوه زیباتری برای مسافران داشته باشد هم فضای بیشتری.

زیارتگاه شاه شهید تور قشم

تاریخچه ساختمان زیارتگاه شاه شهید قشم

همچنین می گویند که ساختمان مقبره زیارتگاه شاه شهید قشم از ابتدا به این صورت نبوده است. سابقاً مقبره ای کوچک بوده که یک درب چوبی کوتاه داشته است. برای ورود به مقبره باید با سنگ ریزه سه بار به آرامی به در تقه می زدی تا باز شده و بتوانی داخل شوی.
و اما کراماتی هم به شاه شهید نسبت می دهند. مثلاً این که شاه شهید بخت آور است، به اذن خدا به زن های نازا بچه می بخشد و البته برای رسیدن به مراد خویش باید قلبی صاف و نیتی پاک داشته باشی.

حکایت ها درباره ‌اين مزار بسیار گوناگون است. تنها یک چیز واقعیت دارد، ‌اينکه این مکان زیارتگاه هست،  و زائران بسیاری از سراسر جزیره برای زیارت به آن می آیند. کمتر گردشگری است که با تور قشم به قشم بیاید و سری به زیارتگاه شاه شهید قشم نزند. جالب این جاست که این زیارتگاه نزدیک غارهای خربس قشم می باشند و شما می توانی از هر دو مکان دیدن کنی.

تا به این جا با داستان جالب این زیارتگاه آشنا شدی و مطمئنا هنگامی که به قشم در قالب تور زمینی قشم و یا تور درگهان قشم سفر می کنی دیدار از آن برایت لذت بخش تر می شود.

زیارتگاه شاه شهید قشم و مردم بومی

یکی از مراسمات فوق العاده جالب و خاصی که در زیارتگاه شاه شهید انجام می شود این است که معمولا زن‌ها و دختر های قشمى‌ بیش از دیگران به زیارت شاه شهید مى ‌آیند. هر کس در حد توان خود مقداری نخود، پیاله ‌اى عدس، چند تکه گوشت و یا هر چیز دیگری مى ‌آورد تا آبگوشت نذری بپزند و بخورند تا تبرک یابند و به مراد دل خود برسند.

مرد ها در این مراسم شرکت نمی کنند. زن و بچه خویش را صبح اول وقت در صحن شاه شهید پیاده مى ‌کنند و مى ‌روند. غروب باز مى‌ گردند تا عزیزان خود را به خانه ببرند.

زیارتگاه شاه شهید قشم

داستان هایی در مورد سید زیارتگاه شاه شهید

مردم محلی درباره سید داستان ها و روایت های زیادی می گویند. از جمله این که سید دارای صورتی زیبا بوده است و نی می زده و چون آواز سر می داده، زنان و دختران دسته دسته پای کوه می آمدند تا سید بخواند و آنها گوش دهند و لذت ببرند.

مردم محلی می گویند که سید از نسل داوود پیامبر بوده و به همین دلیل صورتی بس زیبا داشته است. غیب شدن شاه شهید هم داستان ‌ها دارد. مى‌ گویند او در اعماق دره غیب شده است! بعضی دیگر می گویند که سید به آسمان ها رفته است! و یا در زلال آب های نیلگون دریا از نظرها ناپدید شده است!

در داستان هایی که در مورد این سید و مقبره اش بیان می شود، آمده است که سابقاً ماری سفید رنگ حافظ بقعه بوده است. هنگامی که زائری برای زیارت می آمد، مار از بقعه خارج می شد و به کناری می رفت تا زائر با خیال راحت و آسوده زیارت کند.

جزیره قشم جاذبه های توریستی زیادی دارد که در طول سفر به قشم شما را سرگرم میکنند ، دره ستاره افتاده ، قلعه پرتغالی ها قشم ، کوه نمک قشم ، دره چاهکوه قشم و زیارتگاه شاه شهید قشم نمونه هایی از عجایب دیدنی قشم هستند. درباره این زیارتگاه در سایت ویکی بقعه هم اشاراتی شده است.

نقشه زیارتگاه شاه شهید قشم در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

آرامگاه شاه شهید یکی از جاهای دیدنی این جزیره است. قشم جاذبه های دیدنی فوق العاده زیبای فراوانی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر می خواهی بدونی که این جزیره چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی قشم رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده به یاد ماندنی به قشم داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده شاه شهید قشم که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی، صفحه تور قشم فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه. )

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به قشم و جذابیت ها و زیبایش رو ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی، این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه هتل های قشم کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره زیارتگاه شاه شهید قشم، مدت زمان سفر به قشم، امکانات و درجه هتل های پکیج تور قشم ارزان روزهای عادی یا تور نوروز قشم و خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ می دهند پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می‌ توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

02186037414
09208008108

تورهای پیشنهادی :

تور قشم آژانس فارا گشت کوروش کبیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا