قلعه پرتغالی ها قشم داستان جالبی دارد. در سال ۱۵۰۶ “آلفونسو آلفوکرک” دریا سالار معروف پرتغالی بر حسب اتفاق با خلیج فارس و نواحی اطراف آن آشنایی پیدا کرد. وی چند سال بعد به هرمز حمله کرد و جزیره را به تصرف درآورد و حاکم هرمز را مجبور به پرداخت خراج به پرتغال کرد.

در این دوره از هرمز به عنوان شهری زیبا، پر رونق و آسوده اسم برده شده است. تسلط پرتغالی ها بر هرمز ادامه داشت و در همان هنگام آلفوکرک دستور ساخت قلعه های  مستحکمی را داد تا برای حفاظت از نظامیان پرتغالی در برابر شورش احتمالی بندرنشینان ایرانی ساخته شوند. این دژها به “قلعه پرتغالی های قشم” معروف است.

این قلعه یکی از جاهای دیدنی قشم است که می توانی در تور قشم از تهران و یا از هر شهر دیگری؛ از آن دیدن کنی. با مطالعه اطلاعات کاملی که در مورد این قلعه برای شما در  این صفحه توسط تیم تحقیقاتی فارا گشت طراحی کردیم، دیدار از قلعه پرتغالی ها قشم خیلی لذت بخش تر خواهد شد.

قلعه پرتغالی های قشم
قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها قشم؛ هر آن چه خوب است قبل از سفر بدانی

قلعه پرتغالی ها قشم و معماری آن

قلعه های پرتغالی ها در بندر قشم، کنگ، عمان، راس الخیمه، جزیره هرمز و جاهای دیگر دیده می شوند. در میان این مجموعه قلعه ها در جنوب ایران، قلعه های پرتغالی در هرمز، قشم و چابهار از بقیه معروف تر هستند.

معماری بیشتر این قلعه ها که توسط پرتغالی ها ساخته شده اند شبیه به هم است. که شامل این نقشه می شود: پلان چهار ضلعی نا منظم، دیوارهایی به قطر حدود ۵/۳ متر و برج هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر که در چهار گوشه وجود دارند. این قلعه با نوع معماری خاص خود هم کار دفاعی را هنگام تیر اندازی راحت تر می کرد و هم دیده بانی سربازان برای آماده شدن از حملات احتمالی، آسان تر می شد.

قلعه پرتقالی ها قشم

ساختار قلعه پرتغالی های قشم

قلعه پرتغالی ها قشم با مساحتي بيش از 2 هزار متر مربع از سنگ های آهكی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده است و در يك قرن گذشته چندين بار مرمت و محکم سازی شده است. قلعه قشم در سال 1507 میلادی به فرمان ” آلفونسو آلبركرك ” در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس احداث گردید. 

قلعه قشم، کاربردی چون يك انبار بزرگ يا جای نگهداری مهمات و سلاح داشته است كه در مواقع ضروری به دژهای دیگر كمك می کرده  است. در حقیقت این قلعه یك قلعه تداركاتی بوده كه برای ارتباط با قلعه هرمز و رساندن تداركات و خدمات به این قلعه مركزی، در قشم ساخته شده بود.

دژ قشم راست گوشه می باشد. چهار برج در چهار گوشه و بازوهايی بلند دارد كه توپ و منجنيق ها بر روی پهنای آن مستقر شده اند انبار های اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار از بناهای این قلعه می باشد.

تا به این جا با معماری جالب این قلعه آشنا شدی. در منبع wikipedia.org هم صحبت هایی از آن شده است. مطمئنا هنگامی که به قشم در قالب تور گردشگری، سفر می کنی دیدار از آن برایت لذت بخش تر می شود.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها قشم

قلعه ها حضور این استعمار گران در جنوب ایران و تسلط آنها بر تجارت دریایی این منطقه را برای بیش از ۱۱۰ سال تضمین کردند. این دوره از سال ۱۵۱۴ تا ۱۶۲۳ میلادی به طول انجامید تا اینکه سپاهیان شاه عباس به رهبری امام قلی خان و به کمک نیروهای انگلیسی، پرتقالی ها را از جزیره هرمز که مقر اصلی آنها بود، بیرون کردند.

سالیان درازی از آن تاریخ گذشته است، اما بقایای قلعه های پرتقالی های قشم هنوز در برخی بنادر و جزایر ایرانی برجا مانده و تبدیل به یکی از جاذبه های توریستی  ایران شده است. و هر ساله گردشگران بسیاری از گوشه و کنار کشور برای دیدن آنها به خلیج فارس می روند.

قلعه پرتغالی ها قشم

باستان شناسی قلعه پرتغالی ها قشم

احسان یغمایی این قلعه را در سال 1378 از زیر خاک بیرون آورد. این باستان شناس تا بهار 1379 در این قلعه به انجام كاوش پرداخت. در آبان 1387 در پی حفاری های شرکت برق در محدوده 500 متری قلعه پرتغالی ها قشم، تونل قديمی متصل به اين قلعه در شهر قشم، کشف شد.

اين تونل که به قلعه پرتغالی ها قشم متصل می باشد، راه فرار فرماندهان و نيروهای نظامی پرتقالی و همچنين مکان نگهداری مهمات نظامی آنان بوده است. تونل مذکور تا محدوده ميدان سعدی شهر قشم به طول حدود سه کيلومتر، ادامه دارد.

گفته می شود که این تونل براساس برخی روايات از قلعه پرتغالی ها در شهر قشم تا غارهاي خربس قشم (در 15 کيلومتري جنوب شهر قشم) نيز ادامه دارد. قرار است قلعه تاريخی شهر قشم به هزينه بنياد گلبنگيان (پرتغال) به عنوان نشان دوستی دو ملت مرمت شود و به صورت يك مركز تاريخی فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

جزیره قشم جاذبه های توریستی زیادی دارد که در طول سفر به قشم شما را سرگرم می کنند. دره ستاره افتاده ، جزیره هنگام و جنگل حرا نمونه هایی از عجایب دیدنی قشم هستند.

در این مقاله متوجه شدیم که قلعه پرتغالی ها کجاست و از تاریخچه ساخت آن اطلاع پیدا کردیم. راستی خوبه بدانی که اسم این قلعه در انگلیسی Qeshm Portuguese Castle نوشته می شود. نظر شما درباره این قلعه تاریخی چیه؟

نقشه و آدرس قلعه پرتغالی ها قشم در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

قلعه های نظامی قشم یکی از جاهای دیدنی این جزیره است. قشم جاذبه های دیدنی فوق العاده زیبای فراوانی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر می خواهی بدونی که این جزیره چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی قشم رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده به یاد ماندنی به قشم داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده قلعه پرتقالی ها قشم که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی، صفحه تور قشم فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه. )

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به قشم و جذابیت ها و زیبایش رو ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی، این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه رزرو هتل در قشم کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره قلعه پرتغالی ها قشم، مدت زمان سفر به قشم، امکانات و درجه هتل های پکیج تورهای قشم ارزان ایام عادی یا تور قشم نوروزی و خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ می دهند پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می‌توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

02186037414
09208008108

تورهای پیشنهادی:

2 دیدگاه دربارهٔ «قلعه پرتغالی ها قشم»

  1. محمد علی

    قلعه پرتغالی ها بنظر من خیلی جای قشنگیه. پیشنهاد میکنم مسافران ازش دیدن کنند.

    1. مدیریت (سیامک ندیمی)

      بله جناب محمد علی، کاملا با شما موافق هستم. تاریخچه این قلعه در شناخت اتفاق های آن دوران این قلعه نیز کمک زیادی به مسافران برای درک بهتر آن می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا