آرامگاه سید غلام رسول چابهار یکی از جاهای دیدنی چابهار می باشد که داستان خیلی جالبی دارد. در این صفحه می خواهیم برای شما هم از این داستان بگوییم هم اطلاعات کاملی از این آرامگاه زیبا شرح دهیم. وقتی با تور  چابهار فارا گشت به این شهر فوق العاده دیدنی سفر می کنی؛ قبل از آن خیلی خوب است که آنرا بشناسی و لذتی چند برابر ببری.

نام اصلی سید غلام‌، رسول بوده و شیعه مذهب. مقبره او در گذشته مورد توجه مسلمانان هندی بوده و این توجه باعث شده که بنا در دوره‌ های بعدی تحت تأثیر معماری هندی قرار گیرد. طبق روایات در سفری به چابهار تصمیم داشته که زن چابهاری اختیار کند. برای تدارک چنین منظوری مشغول می ‌شود. اما در شب عروسی دچار کسالت می ‌گردد به گونه‌ ای که در بستر مرگ می ‌افتد و چون مورد توجه مردم بوده؛ در دم مرگ به آن ‌ها وصیت می ‌کند که پس از مرگ سوگواری نکنند. در عوض مدت ۱۰ شبانه روز بر سر قبرش شادی کنند تا روحش شاد شود. این مزار در نزدیکی روستای تیس چابهار می باشد.

آرامگاه سید غلام رسول تور چابهار
مقبره سید غلام رسول چابهار

ماجرای شنیدنی آرامگاه سید غلام رسول چابهار

آرامگاه سید غلامرسول چابهار

آرامگاه سید محمد مشهور به سید غلام رسول، زیارتگاه مسلمانان هند و همینطور مردم منطقه بوده است. این زیارتگاه در حاشیه ضلع شرقی و در پنج کیلومتری شمال غربی خلیج چابهار قرار دارد. قدمت این آرامگاه به سال ۴۵۶ ه.ق باز می گردد و از آن دوران باقی مانده است. این آرامگاه با دیوار های سفید به سبک معماری هندی جذاب که دروازه ‌های ورودی آرامگاه سید غلامرسول چابهار در ضلع غربی است؛ ساخته شده است.

آرامگاه سید غلامرسول چابهار

مراسم آرامگاه سید غلام رسول چابهار

همانطور که در ابتدای این صفحه عنوان کردیم و در ویکی سید هم آمده، سید غلامرسول وصیت می کند در هنگام فوت بجای عزاداری برایش شادی کنند تا روحش شاد گردد. بنابراین از قدیم الایام مراسم شادی در آرامگاه سید غلام رسول چابهار برگزار می شد. این مراسم هر ساله از ۱۵ ذی‌القعده به مدت ۱۰ روز بر پا می‌گردد و در این مراسم عده زیادی از مردم چابهار و مناطق همجوار شرکت می‌ کردند (اکنون دیگر چنین مراسمی برگزار نمی ‌شود متاسفانه).

در مراسم جشن و پای کوبی مردم چابهار و خصوصاً مردم آفریقایی ‌تبار (سیاهپوستان) در صبح روز اول و دوم حیاط آرامگاه توسط زنان جارو زده می‌ شود و مردها با لباس پاکیزه به فراهم کردن بساط جشن می ‌پرداختند. هنگامی که آفتاب طلوع می‌کرد ساز و دهل می‌ نواختند. قوالان پاکستانی، رقاصان هندی و خوانندگان سیاه و مهمان‌ نوازان بلوچ به هر طریقی در این شادی خدمت می ‌کردند. این مراسم به مدت ۱۰ روز در ۳ نوبت صبح، عصر و شامگاه اجرا می‌ شد.

زنان کهنسال به درون آرامگاه می ‌رفتند تا شفا دردمندان و نیات دیگران را بخواهند در حالی که در این زمان مردان در بیرون محوطه پیشخوان به ساز و دهل مشغول بودند.  چند زن جوان به رقصیدن می‌ پرداختند و زنان پیر در درون حرم به دعا مشغول می ‌شدند تا سال دیگر در مراسم جشن عروسی سید غلام‌ رسول شرکت کنند.

زیبایی بقعه سید غلام رسول چابهار
عقاید مردم بومی درباره سید

در کتاب فرهنگ مردم بلوچ نوشته عبدالله ناصری آمده ‌است: «در مورد صاحب مزار دو عقیده وجود دارد یکی آنکه معتقدند این مزار از آن عارف وارسته و مرد حقی است به نام سید عبدالرسول و این زیارتگاه مردم شیعه چابهار است. افراد غیر شیعه هم از شیعه‌ های این سرزمین پیروی می ‌کنند. بعضی دیگر بر این باورند این مزار یک (لوطی) است مطرب‌ های دوره ‌گرد را لوطی می ‌نامند.

و البته چون پیروان صاحب مزار شیعه مذهب هستند در ماه محرم نیز مراسم سوگواری و روضه‌ خوانی در این آرامگاه به زیبایی و به سبک مردم خوب چابهار بر پا می‌ شود. حال و هوای خاصی به آرامگاه سید غلامرسول چابهار می دهند.

در کنار این آرامگاه در تور چابهار گردی می توانی از تالاب لیپار چابهار ، تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار ، ساحل صخره ای چابهار ، پلاژ ساحلی تیس و کوههای مینیاتوری چابهار نیز دیدن کنی. و سفر جذاب و خاطره انگیزی را تجربه کنی.

آرامگاه سید غلام رسول چابهار و معماری آن

همانطور که گفته شد معماری آرامگاه سید غلام رسول چابهار به سبک هندی و سفید رنگ می باشد. آرامگاه در ضلع غربی حیاط، روی صفحه‌ ای به ارتفاع یک متر و چهار پله بنا شده است. ورودی اصلی بنا در میانه ضلع غربی این پیشخوان است و سطح دیوارهایش را با تعبیه طاقچه‌ ها و طاق‌ نماهایی با تزیینات گچی به شکل دایره، پشت سر هم ساخته ‌اند. این ساختار منظره بسیار جالبی را به چشم شما می آورد.

آرامگاه سید غلام رسول چابهار

زیبایی های معماری آرامگاه سید غلام رسول چابهار

بر پیشانی ورودی بنا نقاشی تزیینی رنگارنگی با طرح‌ های نقوش ستاره ‌های مشبک دیده می ‌شود. پلان و ساختار معماری بنا به شکل بناهای دوره سلجوقیان است. برخی از اساتید بر این اعتقاد هستند که بنا مربوط به دوره تیموریان بوده و شاخصه‌ های و نشانه های معماری این دوره در بنا دیده می‌شود. احتمال می ‌رود بنا در دوره‌های بعد تکمیل شده باشد و المان هایی از معماری تیموری هند در آن به کار رفته باشد. طرح و نقش ‌های روی بنا نیز با نقاشی‌های دوره صفویه همخوانی دارد. نقاشی ‌های روی بنا از اصالت خاصی برخوردار هستند و طراحی آن ها در بناهای دیگر مربوط به عصر صفویه نیز دیده می ‌شود. بنابراین می ‌توان گفت بنا به احتمال بسیار، آرامگاه در عصر سلجوقی ساخته شده و تزیینات آن در دوره ‌های بعدی کامل گشته است.

ورودی آرامگاه سید غلامرسول چابهار در ضلع غربی و محراب در سمت جنوب آن قرار گرفته است و در ضلع غربی طاق نمایی با تزیینات مقرنس دیده می ‌شود که در داخل آن کلمات «لااله الا الله» «یا محمد» «یا علی» و… را روی نقش گل‌ ها طرح ‌اندازی کرده ‌اند که شما را به دوران سنت پیوند می دهد. در نمای ضلع شمالی، روبروی محراب نیز طاق نماهایی با تزیینات مقرنس دیده می ‌شود که محل نذر و روشن کردن شمع در ایام مختلف سال است. مقبره در میانه بنا واقع و روی آن صندوقچه ‌هایی و بر فراز صندوقچه حجله چوبی با تزیینات هندسی و زینت ‌های بلوچی گذاشته شده است تا زیبایی سنتی آن را دو چندان کنند.

 

معماری آرامگاه سید غلام رسول چابهار
تزیینات رنگ رنگ مقبره سید

در قسمت شرقی آرامگاه سید غلام رسول چابهار، یک پیشخوان با سقف تیرهای چوبی و حصیری و چند ستون چوبی است که با پنج پله به حیاط وصل شده اند. این ها قدمت چندانی ندارند. در چهار گوشه زیارتگاه، چهار مناره کوتاه وجود دارد و نیم‌ دایره‌ هایی از گچ، به رنگ سفید، بین این جایگاه ها را پر می ‌کند.

گنبد از داخل دارای نواری از تزیینات هندسی و گیاهی است که با رنگ‌ها‌ی زرد، قرمز، آبی، سفید به صورت گل و گیاه و ستاره طراحی شده اند. بالای چهارطاقی بنا، چهار نورگیر وجود دارد که قسمتی از نور داخل آرامگاه را تامین می‌ کنند و حس بسیار جالبی را به شما القا می کند. این مقبره همانند مسجد جامع تیس معماری متفاوتی را به رخ می کشد و از جاهای دیدنی چابهار تلقی می شود.

نقشه آرامگاه سید غلامرسول در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

آرامگاه سید غلامرسول یکی از جذابیت های این شهر است. چابهار جاهای دیدنی فوق العاده زیبای زیادی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر می خواهی بدونی که این شهر چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی چابهار رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده به یاد ماندنی به چابهار داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده زیارتگاه سید غلامرسول چابهار که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی. صفحه تور چابهار فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه ).

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به چابهار و جاهای دیدنی زیبایش را ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی. این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه هتل های چابهار کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره آرامگاه سید غلام رسول چابهار؛ مدت زمان سفر به چابهار؛ امکانات و درجه هتل های پکیج تور چابهار ارزان در ایام عادی یا تور نوروزی چابهار خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ می دهند. پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می ‌توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

 

02186037414
09208008108
تور چابهار آژانس هواپیمایی فارا گشت کوروش کبیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا