یکی از دیدنی های بسیار جالب و قدیمی در شهر یزد، بقعه دوازده امام یزد می باشد. بقعه دوازده امام یکی از قدیمی ترین بنای شهر یزد می باشد که از زمان سلجوقیان تا کنون پابرجا مانده است.

 اهمیت این بنا بیشتر به خاطر معماری و گنبد آجری آن می باشد و از شاه کارهای هنر سلجوقی به شمار می رود. این بقعه که شامل دوازده گنبد منفرد می باشد در سال 429 هجری قمری به دستور ابو سعید و ابو یعقوب از امرای علاء الدوله فرامرز ساخته شده است.

در این صفحه  توسط تیم تحقیقاتی فارا گشت، برای شما درباره جزییات ساخت و معماری این اثر دیدنی توضیح می دهیم تا ضمن آشنایی با این بقعه، هنگام سفر در تور یزد لذت بیشتری ببری. زیرا با شناخت جاهای دیدنی یزد سفر شما کاملتر و جذاب تر خواهد شد.

بقعه دوازده امام یزد گردی
بقعه دوازده امام تور یزد گردی

بقعه دوازده امام یزد؛ هر آنچه خوب است بدانی

بقعه دوازده امام یزد قدیمی ترین بنا

بر اساس مدارک و مستندات تاریخی می‌ توان بیان کرد که این بنای کهن، به‌عنوان چهارمین اثر تاریخی و دومین گنبد شناسنامه‌ دار ایران در بین آثار تاریخی و دیدنی ایران و یکی از قدیمی ترین بناهای شهر یزد شناخته می‌ شود.

بقعه دوازده امام یزد در سال 1313 هجری شمسی توسط وزارت فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سالهای زیادی است که پذیرای مسافرین و توریست ها از سراسر ایران و جهان برای بازدید از قدیمی ترین بنای یزد می باشد.

پیشنهاد می کنم دیدار از این بقعه را در لیست بازدید از اماکن دیدنی یزد که تور یزد گردی خودت برنامه ریزی کرده ای، قرار دهی. قدم زدن در این بنا، حس خوبی به شما خواهد داد و شما را به دل تاریخی دور می برد.

بقعه دوازده امام یزد

بناهای تاریخی مجاوز بقعه یزد

مکان‌ های تاریخی دیگری در مجاورت این بنای تاریخی وجود دارند که می ‌توان به موزه سکه و مردم ‌شناسی حیدر زاده، خانه لاری ‌ها و زندان اسکندر یزد اشاره کرد. گردشگران به راحتی  می توانند بازدید از این بناهای تاریخی را هم زمان در برنامه خود قرار ‌دهند.

محقق بزرگ و ایرانشناس مجرب آقای آرتور اپهام پوپ چندین بار از این بنا در کتاب طرح هنر ایران یاد کرده‌ است. دو نقشه و طراحی را که کار اریک شرویدر است و در کتاب مذکور چاپ شده‌ است در اینجا به نقل از آن اثر آوردیم. این بقعه دارای چندین کتیبه قدیمی در قسمت های مختلف بنا و سردرهای آن می باشد که لذت دیدار از آن را چندین برابر می کند برای شما.

در این حین متأسفانه با وجود قدمت هزار ساله‌ این عمارت تاریخی، نشست زمین زیر شالوده‌ آن باعث ایجاد ترک‌ های متعددی بر ساختمان بقعه شده که بسیار نگران‌ کننده می باشد. نیاز است مسئولین میراث فرهنگی در حفظ و مرمت این اثر باستانی با ارزش تلاش بیشتری نمایند و همچون میدان امیر چخماق یزد ، باغ دولت آباد یزد ، مسجد جامع یزد این جای دیدنی یزد نیز در تاریخمان باقی بماند.

معماری بقعه دوازده امام یزد

معماری بقعه بسیار جالب می باشد. بدنه پایینی گنبد یک چهار ضلعی بوده که در بالا به هشت ضلعی تبدیل شده و گنبد روی این هشت ضلعی قرار می گیرد.

سقف بقعه دوازده امام از داخل دارای گچبری ساده می باشد و دور تا دور آن با کتیبه کوفی رنگی، تزیین شده است. این کتیبه به لحاظ طرح و نقش از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و مورد بحث متخصصین تاریخ معماری اسلامی است.

نکته جالب داخل بنا، علاوه بر هنرنمایی معماران، این است که در چهار گوشه این بنا، گوشواره هایی قرار داد و داخل آنها درگاهی هایی خاص قرار گرفته است. برای روشنایی این مکان  از طریق پنجره هایی که در چهار طرف آن قرار گرفته استفاده می شود، نور تامین می شود و آن را روشن می کند.

معماری بقعه دوازده امام یزد

دیوارها و محراب بقعه دوازده امام در یزد

بر روی دیوارهای داخل  بنا توسط گچ، شکل گل و بوته نقش بسته است. در داخل محراب، سنگ مرمری وجود دارد که صلوات بر دوازده امام روی آن نوشته شده و در انتهای آن نام یکی از مفاخر و مشاهیر یزد ذکر گردیده است.

وجود محراب در این بقعه دوازده امام یزد نشان می دهد که مسجدی در قرون دوم و سوم در این مکان ساخته شده بود. بر روی کتیبه رنگی موجود بر دیوار گچی جانب شرقی، نام سازندگان این بقعه نوشته شده است. مشخص نیست که این بنا از چه زمانی به دوازده امام تغییر نام داده است. در ساخت این بنا از مصالح آجری استفاده شده و در داخل بنا نیز گچ بری ها، زیبایی خاصی به این مکان بخشیده است.

درباره این بنا در ویکی صحبتهایی شده است و از آن یاد کرده اند. نکته جالب دیگری که درباره این بنا میتوان گفت این است که تنها راه دسترسی به پشت‌ بام استفاده از نردبان می باشد زیرا برای این بنای مهم تاریخی هیچ پلکانی برای رفتن به سمت پشت بام در نظر گرفته نشده است. علت این قضیه خود یک معمای عجیب و جالب است که در سفر به یزد آن را می بینی و از زبان راهنمای تور خواهی شنید.

نقشه بقعه دوازده امام در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

بقعه 12 امام یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است. یزد جاهای دیدنی فوق العاده زیبای زیادی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر میخواهی بدونی که این شهر چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی یزد رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده بیاد ماندنی به یزد داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده بقعه 12 امام که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی، صفحه تور یزد فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه. )

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به یزد و جذابیت های این شهر رو ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی، این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه هتلهای یزد کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره بقعه دوازده امام یزد، مدت زمان سفر به یزد، امکانات و درجه هتل های پکیج تور یزد ارزان عادی یا تور یزد نوروز و خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ میدهند پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می‌ توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

02186037414
09208008108
تور یزد آژانس هواپیمایی فارا گشت کوروش کبیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا