باغ دولت آباد یزد کجاست؟ یکی از مکان های دیدنی شهر یزد می باشد که در مرکز شهر و درون بافت تاریخی قرار دارد. این باغ در سال ۱۱۶۰ هجری قمری توسط محمد تقی خان معروف به خان بزرگ ساخته شده است.

او سرسلسله خاندان خوانین یزد بود. مرحوم محمد تقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت آباد رساند. سپس دارالحکومه خود را بنا کرد.

در این صفحه برای شما توسط تیم تحقیقاتی فارا گشت درباره تاریخچه، جزییات ساخت و معماری این اثر دیدنی توضیح می دهیم تا ضمن آشنایی با این باغ، هنگام سفر در تور یزد با فارا گشت، لذت بیشتری ببری. زیرا با تحلیل و شناخت مکانهای دیدنی یزد سفر شما کاملتر و جذاب تر خواهد بود.

باغ دولت آباد یزد
باغ دولت آباد تور یزد

باغ دولت آباد یزد؛ هر آن چه باید بدانی

باغ دولت آباد

مساحت باغ دولت آباد یزد در حدود 70000 متر مربع می باشد. فضای سبز باغ را درختانی مانند انگور و سرو و کاج تشکیل داده اند و در حاشیه، باغچه های باغ پر از گل ‌های محمدی و سرخ قرار دارد. اما به دلیل کم آبی در این استان، باغ دولت آباد حالتی خشکیده دارد و به تازگی مسولین این باغ شروع به احیا و نوسازی آن کرده اند.

مرحوم محمد تقی خان در اواخر عمر خود مجموعه باغ دولت آباد، قنات دولت آباد و بخشی از ارضی مشروب به این قنات را وقف چهارده معصوم نمود و بخشی از اراضی مزبور را نیز وقف اولاد ایشان نموده است. هم اکنون کل مجموعه باغ دولت آباد توسط یکی از نوادگانش به عنوان متولی اداره می گردد.

پیشنهاد می کنم دیدار از این باغ را در لیست دیدار از جاهای دیدنی در سفر یزد گردی خودت قرار دهی. حس خوبی به شما خواهد داد و شما را به دل تاریخ می برد.

باغ دولت آباد تور یزد

معماری باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد از دو بخش کلی اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. باغ بیرونی محل انجام تشریفات حکومتی، مراسم ورزشی و اداره امور شهر و باغ اندرونی، بخش خصوصی و اقامتگاهی مجموعه به شمار می رفته است.

بخش درونی باغ شامل: ساختمان هشتی (بادگیر تابستانه)، حرمسرا، بهشت آیین، مطبخ، برج دیدبانی، آب انبار خصوصی، اصطبل تابستانه و زمستانه است.

بخش بیرونی باغ شامل: جلوخان و سر در، تالار آیینه، عمارت تهرانی، دو بازارچه و آب انبار عمومی است.

این بنای تاریخی در زمان افشاریه و زندیه شامل دو اقامتگاه تابستانی و زمستانی بوده است. باغ دولت آباد که قدمت آن به 260 سال می رسد، مدت ها محل اقامت کریم خان زند بود. این باغ در دوره زندیه و قاجاریه جزء زیباترین باغ ها بوده است و در کنار خانه لاری ها و البته بازار خان یزد، هم اکنون به عنوان یکی از آثار بسیار زیبای تاریخی یزد قلمداد می شود که در سفر به یزد از آن دیدن می کنی.

بلندترین بادگیر خشتی باغ دولت آباد

بلندترین بادگیر خشتی جهان در این باغ قرار دارد و یکی از مشخصه های اصلی این باغ می باشد. ارتفاع این بادگیر از سطح زمین 34 متر است. این بادگیر مانند کولر عمل کرده و به خوبی ساختمان را خنک می کند.

باغ مذکور در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفته و یکی از باغ‌ های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو نیز می باشد که با این شرایط یک اثر بین المللی می باشد.

باغ دولت آباد یزد در ايام نوروز و همچنین ایام عادی سال پذيراي تعداد زيادي از علاقمندان به طبيعت و معماري است. در اين ايام روزانه حداقل صدها نفر از باغ دولت آباد یزد، مسجد جامع یزد ، بقعه دوازده امام یزد و میدان امیر چخماق یزد و سایر اثرهای فوق العاده یزد دیدن می کنند. در برنامه سفر یزد فارا گشت که برای شما تدارک دیده ایم از همه این مکان ها به صورت رایگان دیدن خواهی کرد.

باغ دولت آباد تور یزد

درب ها و قنات باغ دولت آباد

ورودی و درب های این بنای تاریخی چوبی می باشد و با نقش های زیبایی تزیین شده اند. در حال حاضر درب اصلی ورودی باغ دولت آباد یزد در خیابان شهید رجایی قرار گرفته است و درب دیگر در بلوار دولت‌ آباد قرار دارد. عمارت دولت آباد از اتاق ‌های زیادی تشکیل شده است که بیشتر آن ها در وسط دارای حوضی کوچک می باشند. اتاق اصلی عمارت رو به باغ و حیاط قرار دارد و درب ورودی آن با شیشه‌ های رنگارنگ کوچک و بزرگ و با طرح ‌های زیبا تزیین شده است.

قنات دولت آباد با قدمتی بیش از 200 سال، به طول ۶۵ کیلومتر از ارتفاعات مهریز سرچشمه ‌گرفته و پس از مشروب كردن بخشی از اراضی مهریز و به كار انداختن چند آسیاب آبی به یزد می ‌رسد.

یکی از مصالح شاخصی که در بنا های این باغ استفاده شده است، سنگ مرمر می باشد که تمام این سنگ ها از شهر مراغه آورده شده اند. همان طور که در ویکی هم اشاره شده، از آن جایی که سنگ مرمر یزد جزء مرغوب ترین سنگ های ایران است، آوردن سنگ مرمر از مراغه جای تعجب دارد.

آدرس باغ دولت آباد یزد:

یزد؛ خیابان شهید رجایی؛ باغ دولت آباد

 

ساعت بازدید باغ دولت آباد:

این مجموعه از ساعت 7:00 الی 22:00 پذیرای مسافرین و علاقمندان است.

نقشه و آدرس باغ دولت آباد در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

باغ دولت آباد یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است. یزد جاهای دیدنی فوق العاده زیبای زیادی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر می خواهی بدونی که این شهر چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی یزد رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده به یاد ماندنی به یزد داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده باغ دولت آباد که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی، صفحه تور یزد فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه. )

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به یزد و جذابیت های این شهر رو ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی، این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه هتلهای یزد کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره باغ دولت آباد یزد، مدت زمان سفر به یزد، امکانات و درجه هتل های پکیج تور یزد ارزان عادی یا تور یزد نوروز و خدمات گشت ها و بهترین راهکار ها پاسخ می دهند پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می ‌توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

02186037414
09208008108

تورهای پیشنهادی :

امیدوارم تا این جا از اطلاعات درباره باغ دولت آباد یزد لذت برده باشی. هر زمان که خواستی سفری به یزد داشته باشی و این اثر تاریخی را از نزدیک مشاهده کنی، با ما در فارا گشت تماس بگیر تا کارشناسان ما بهترین شرایط سفر را برایت فراهم کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا