موزه آب یزد یکی از دیدنی ترین موزه های شهر یزد می باشد که هم زمان با برگزاری نخستین همایش بین المللی قنات در اردبیهشت ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی در شهر یزد افتتاح شده است.

همانطور که در منابع بین المللی مثل tripadvisor.com آمده، ساختمان موزه که متعلق به شركت سهامي آب منطقه‌ای يزد است، در يكي از منحصر به فردترين منازل مسكونی دوره قاجار، معروف به خانه كلاهدوز ها قرار دارد. این ساختمان دارای 720 متر مربع مساحت می باشد که در ادامه این مطلب به جزییات آن می پردازیم.

موزه آب یزد یکی از دیدنیهای جذاب یزد است که در تور ارزان یزد می توانی از آن دیدن کنی. خالی از لطف نیست که جزو برنامه های سفر به یزد شما باشد.

موزه آب شهر یزد

موزه آب یزد و جذابیتهای ویژه

موزه آب یزد و قناتها

در سال 1266 هجري شمسی به دستور حاج سيد علی اكبر كلاهدوز، كه تاجر بلند آوازه و معروف آن زمان بود، ساخت بنا با مهماران بنام آغاز گرديد و در سال 1308 هجري قمری به پايان رسید.

روزگاری دو قنات به اسامی رحيم آباد و زارچ از زير اين بنا عبور ميی كردند. هنوز هم قنات دو هزار ساله زارچ با کانالی به طول 75 كيلومتر در زير حياط اين عمارت در جريان است. اگر خوب گوش دهی و محیط اطراف ساکت باشد صدای جریان آب را می توانی بشنوی و به خاطرات ویژه گذشته ها برسی و لذت ببری. این حس را در یخچال خشتی میبد هم خواهی داشت.

موزه آب یزد

این ساختمان یک هنر معماری بسیار زیبا و بی نطیر می باشد. بنا از ۵ طبقه تشکیل شده و انشعاب دو کاریز رحیم‌آباد و زارچ از طبقه اول آن می‌گذرد. طبقه دوم که در عمق ۱۰ متری زمین قرار دارد، به شکل هشت ضلعی است و به دلیل برخورداری از دمای ثابت، محل مناسبی برای نگه داری و ذخیره خوراکی‌ ها بوده است.

در این قسمت حوضی قرار دارد که با عبور آب قنات از آن، هوای آن را همیشه خنک و مطبوع نگاه می دارد. طبقه سوم که همان زیر زمین خانه به شمار می‌ رود، دارای اتاق و دالان‌ های متعددی می‌ باشد که در روزهای گرم تابستان به علت خنکی ویژه ای که در آنجا بود و وسایل خنک کنندگی خاصی وجود نداشت محل سکونت اهالی خانه بوده است.

طبقات ویژه موزه آب یزد

طبقه چهارم که همکف می‌ باشد، از بخش‌های مختلفی همچون اتاق‌های پنج دری، تالار، اتاق ارسی، آشپزخانه و محل زندگی خدمه خانه تشکیل شده است. طبقه پنجم، پشت بام خانه است.

در این طبقه چاه‌ خانه‌ای وجود داشته که دو نفر آبكش با استفاده از چرخ چاه، آب را از آن‌ برداشت و به درون منبعی كه هنوز هم موجود است ريخته و آن را پر می کردند تا به وسيله دو شير آب به مصرف اهل منزل برسد. پشت منبع اصلی، حوض كوچكي قرار گرفته است كه با پرشدن آب آن، فواره‌های حوض داخل حياط فوران مي‌ كردند.

موزه آب یزد

نقوش گچ کاری ساختمان خانه کلاهدوز ها در نوع خود کم نظیر می باشد و به نقش های گیاهی مشهور است. این نقشه ها شامل نقش گل ها، گیاهان و حیوانات می شود که در سال های اخیر توسط اساتید معماری مورد مرمت قرار گرفته اند تا زیباییش ادامه دار باشد.

این موزه به دلیل نزدیکی به میدان امیر چخماق، مورد توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد. در این موزه لوازم و آثار تاریخی مربوط به آب مانند لوازم حفر قنات، ابراز و ادوات اندازه گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و وقف نامه های قدیمی، کتابچه میراب ها و اسناد توزیع آب، ظروف نگه داری و حمل آب و بسیاری لوازم ارزشمند دیگر نگه داری می شود.

در طبقه چاه‌ خانه‌ جایی وجود داشته که با استفاده از چرخ چاه، از چاه‌ های معروف چهل گز، آب برداشته و آب‌ انبار را که در طبقه همکف قرار داشت پر کرده و برای آشامیدن و نظافت استفاده می‌ کردند.

اشیا قدیمی موزه آب یزد

تعدادی از اشیا نگه داری شده در موزه آب یزد به دلیل قدمت بالا منحصر به فرد می باشند. برای نمونه، چند مشربه از هزار سال پیش در این موزه در معرض دید همگان قرار گرفته که از آنها در کتاب‎ های تاریخی کهن به عناوین مختلف یاد کرده ‎اند.

هم‌ چنین ظرفی شیشه‎ای با لوله‎های جانبی در این موزه وجود دارد که صدها سال پیش، آب را داخل آن می ‎ریختند و در محوطه بالایی آن برف قرار می‎ دادند. این ظرف چون دو جداره است، برف به مرور زمان آب شده و باعث می شد که این آب  همواره خنک، تازه و عاری از هر گونه آلودگی، به دلیل عدم ورود حشرات به آن، باشد.

ماکت قنات موزه آب یزد
اشیا قدیمی موزه آب یزد

ماکت ویژه موزه آب یزد

از دیگر دیدنی های این موزه می  توان به ماکت چگونگی گردش آب قنات‎ها اشاره کرد که شما را با اسرار ساخت و معماری آن آشنا میکند. متاسفانه میراث فرهنگی هیچ نقشی در راه ‎اندازی این موزه نداشته و حتی این خانه توسط شرکت آب منطقه‎ای استان از میراث فرهنگی خریداری شده است.

البته اخیرا مذاکراتی انجام شده که اداره، حفظ و بهره‎برداری از این موزه شاید به بخش خصوصی یا میراث فرهنگی و یا مرکز بین‎المللی قنات کشور سپرده شود. بطور کلی موزه آب یزد در حال حاضر یکی از بی‌ نظیر ترین موزه‌ های آب در دنیا و یکی از جاهای دیدنی یزد می باشد.

نقشه و آدرس موزه آب یزد در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

موزه آب یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است. یزد جاهای دیدنی فوق العاده زیبای زیادی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر میخواهی بدونی که این شهر چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی یزد رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده بیاد ماندنی به یزد داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده موزه آب که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی، صفحه تور یزد فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه. )

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به یزد و جذابیت های این شهر رو ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی، این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه هتل های یزد کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره موزه آب یزد، مدت زمان سفر به یزد، امکانات و درجه هتل های پکیج تور یزد ارزان عادی یا تور یزد نوروز و خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ میدهند پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می‌ توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

02186037414
09208008108
تور یزد آژانس هواپیمایی فارا گشت کوروش کبیر

4 دیدگاه دربارهٔ «موزه آب یزد»

  1. سلام در تور یزدی که با فارا گشت رفتم از موزه آب یزد دیدن داشتیم ، خیلی جالب بود برام ، وقتی نوشته های این مقاله را خواندم فکر کردم بیشتر جنبه تبلیغاتی داره ولی وقتی از نزدیک دیدم ، درست بود خوشم اومد
    مرسی از اطلاع رسانیتون

    1. سلام به شما دوست و مسافر خوبمان ، خدای بینهایت مهربان را بینهایت شکر میکنم که خوشتان آمده و لذت بردید ، در مورد مقاله های سایت هم تمام سعیمان این است که با یاری خداوند مهربان بتوانیم هم اطلاع رسانی کامل و بدون نقصی داشته باشیم و هم جاهای دیدنی یزد را معرفی کنیم تا سفر بهتری را با اطلاعات کامل داشته باشند مسافران. تشکر ویژه هم دارم که دیدگاهتان را برای ما ارسال کردید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا