میدان امیر چخماق یزد

میدان امیر چخماق

معروف ترین بافت مجموعه تاریخی یزد

میدان امیر چخماق یزد و مجموعه بی نظیر تاریخی آن در این شهر یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد می باشد، که در قرن نهم هجری ساخته شده است. این مجموعه از شاخص ترین بناهای تاریخی این شهر می باشد.

امیر جلال الدین چخماق از سرداران شاهرخ تیموری بود که به دستور وی حاكم یزد گردید. او با همكاری همسر خود فاطمه خاتون مجموعه ای شامل تكیه، میدان، حمام، تعدادی كاروانسرا، خانقاه، قنات خانه، چاه آب و مسجد را بنا کرده است.

مهمترین بنای این مجموعه مسجدی است که به مسجد امیرچخماق یا مسجد جامع نو شهرت دارد. در شمال مسجد نیز میدانی بنا کرده که میدان امیر چخماق اسم گذاری شده است. این میدان هنوز پا برجاست و مرکز شهر یزد است.

در این صفحه می خواهیم توسط سایت ویکی پدیا و تیم تحقیقاتی فارا گشت از جزییات و جذابیت های این میدان صحبت کنیم. تا شما با یزد بیشتر آشنا شوی و زمانی که با تور یزد به این شهر زیبا سفر می کنی، کامل تر و حرفه ای تر از آن دیدن کنی.

همه چیز راجب به امیر چخماق یزد

مجموعه های تاریخی میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق در شب

این میدان در دوران صفویه نیز به همین اسم خوانده می شد. در زمان شاه عباس برخی از این آثار باز سازی شده اند. از جمله چهار سوقی که بر روی کاروانسرا ساخته شده‌ است و آن را دیدنی تر کرده است.

در شرق میدان امیر چخماق، بازاری به اسم حاجی قنبر وجود دارد. این شخص به امر جهانشاه قره قریونلو به حکومت یزد رسیده بود و این بازار به دستور او بنا شده است. وی آثار دیگری هم در شهر یزد بنا کرده است. بعد ها بر سر در این بازار دیدنی، بنای زیبا و بلندی به شکل دیگر بناهای موجود و معروف در تکیه های شهر یزد سـاخته شد.

در اوایل قرن سیزدهم هجری، میدان جلوی مسجد و سردر بازار، به حسینیه تبدیل شده است. البته در آن زمان این مکان نقش حسینیه را نداشت، چون ساخت چنین مکان هایی از زمان صفویه به بعد در ایران رایج شد.

حسینیه امیر چخماق توسط یکی از فرمانروایان یزد در آن دوران خراب گردید. اما هم اکنون این بنا توسط اساتید معماری و دوستاران اماکن تاریخی در حال بازسازی می باشد تا دوباره به حسینیه تبدیل شود و همچون مسجد جامع یزد یک اثر تاریخی زیبا است.

بخشی از میدان امیر چخماق تا پیش از زمان پهلوی به گورستان نیز تبدیل شده بود و تعدادی از مردم به خاطر حسینیه موجود در آن، مردگان خود را آنجا خاک می‌ کردند. اما از زمان پهلوی جلوی این کار گرفته شد و گورها ویران گردید. در نتیجه دوباره این میدان به صورت قبلی خود بازگت.

یکی دیگر از بناهای این میدان که در ضلع جنوبی آن قرار دارد، مسجد امیر چخماق می باشد. ساخت این مسجد در سال 841 به پایان رسیده است.

در کنار این دیدنی های تاریخی حوض مقابل تکیه امیر چخماق نیز یکی دیگر از زیبایی های این میدان به شمار می رود که در میان خود تعدادی مجسمه مسی دارد. این مجسمه ها که حاصل هنر مجسمه سازان مختلفی هستند در دو دهه گذشته به این مجموعه اضافه شده اند.

نخل 450 ساله میدان امیر چخماق یزد

نخل 450 ساله میدان امیر چخماق

نخل بزرگ از دیدنی های دیگر این میدان است که به نخل حیدری ها نیز معروف است. بنا بر روایات، قدمت این نخل به ۴۵۰ سال پیش و زمان صفویه بر می گردد.

برخی این نخل را کهن‌ ترین نخل جهان می دانند. البته عده ای نیز نخل میدان شاه ولی در تفت را با ۶۰۰ سال قدمت، کهن‌ ترین نخل موجود اسم گذاری شده است.

بلندی این نخل 8.5 متر است و اضلاع آن نیز 8.5 در 8.5 است. این نخل مجموعه مشبکی از چوبهای تراشیده شده با گره چینی ها و تیرهای بزرگ است که تقریبا به شکل درخت سرو (نماد آزادگی) ساخته شده است.

 

میدان امیر چخماق یزد و ثبت ملی

ثبت ملی میدان امیر چخماق

تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی و مسجد امیر چخماق در سال ۱۳۴۱ بطور مستقل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. همچنین این بناها و دیگر الحاقات به عنوان مجموعه امیرچخماق نیز به ثبت ملی رسیده‌ است.

میدان امیر چخماق در یزد و مجموعه اطراف آن چه در شب چه در طول روز، از زیباترین دیدنی های این شهر می باشند که هر ساله هزاران گردشگر خارجی و ایرانی را به سوی خود جلب می کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم در تور یزد فارا گشت حتما از این میدان زیبا و همین طور زندان اسکندر یزد، باغ دولت آباد، مسجد جامع یزد، خانه لاری ها و بقعه دوازده امام یزد دیدن کنی و تمام گفته های این صفحه را از نزدیک ببینی و لذت ببری.

درباره این مجموعه فوق العاده در منابع بین المللی مثل سایت visitworldheritage.com آمده است:

Known as the symbol of Yazd, Amir Chakhmaq Complex is hard to miss. It is at the center of the historic city and is surrounded by some of the most popular attractions in the city. From mosques to bath houses, there is something for everyone to enjoy.
It’s best to move around by foot because there is so much to see in the area. The main attractions include Amir Chakhmaq Mosque, Haji Ghanbar Bazaar, Amir Chakhmaq Historical Nakhl and Amir Chakhmaq Water Storage. While the complex is busiest at noon, the square faces west, making it perfect for sunset.

آب انبار های میدان امیر چخماق

آب انبار یزد

یکی دیگر از بخش های مجموعه امیرچخماق، آب انبارهای آن است که تعداد آن ها به 3 عدد می رسیده. اما یکی از آنها به نام آب انبار میدان از بین رفته و امروزه تنها دو اثر از آب انبارها به عنوان بنای تاریخی باقی مانده است.

این آب انبار ها تا حدود 40 سال پیش همچنان مورد استفاده عموم مردم بوده و با ورود شبکه آب لوله‌ کشی به شهر ها، از آن ها استفاده نمی شود.

در نزدیکی این میدان موزه آب یزد نیز وجود دارد موزه ای که اطلاعات جالبی در مورد قنات ها و آبرسانی های قدیمی در یزد را به شما می دهد. شما هنگام سفر به یزد و بازدید از مجموعه میدان امیر چخماق می توانی از این موزه بسیار زیبا هم دیدن کنی.

نقشه و آدرس مجموعه امیر چخماق یزد در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت

امیر چخماق از جاهای دیدنی یزد است. یزد جاذبه های فوق العاده زیبای زیادی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر می خواهی بدونی که این شهر چه اماکن توریستی دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی یزد رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده بیاد ماندنی به یزد داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده مجموعه و میدان امیر چخماق که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی، صفحه تور یزد فارا گشت رو حتما ببین. (برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه.)

اطلاعات تورهای فارا گشت

اطلاعات هتل های فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به یزد و جذابیت های این شهر رو ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی، این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه رزرو هتل در یزد کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس هواپیمایی و مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره میدان امیر چخماق یزد، مدت زمان سفر به یزد، امکانات و درجه هتل های پکیج تور یزد ارزان عادی یا تور یزد نوروز و خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ می دهند پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می ‌توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

شماره تماس برای رزرو تورهای مسافرتی مورد علاقه شما

تورهای پیشنهادی:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا