بین سال های 1867 الی 1869 (که مصادف است با سال 1248 هجری شمسی) کمپانی هند شرقی به عنوان اولین مرکز تجاری در بین بنادر ایران شروع به ساختن یک مرکز نمود که بعدها، ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار اسم گرفت.

این ساختمان تلگراف در اصل برای رونق دریانوردی، تجارت و ایجاد ارتباط بین هند، گوادر، چابهار، جاسک و بندرعباس توسط مجریان خط تلگراف ساخته شده است. تقریبا همزمان با نفوذ پرتغالیها در ایران بود.

اگر شما با تور چابهار فارا گشت به این شهر زیبا سفر کنی، شناخت کامل جاهای دیدنی چابهار می تونه سفر خیلی خاطره انگیز و لذت بخشی را برای شما همراه داشته باشد. بنابراین در این صفحه توسط تیم تحقیقاتی فارا گشت اطلاعات کاملی از ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار را برای شما گرد آوری کردیم.

ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها
تلگرافخانه انگلیسی ها

تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار

ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار

ساختمان پست چابهار دارای پنج مجموعه است که ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار یکی از این مجموعه ها بود و به عنوان ساختمان اصلی نامیده می شود.

ساختمان اصلی در بافت جنوبی شهر و در بخش حاشیه شرقی خیابان مولوی و روبروی مهمان سرای کشتیرانی نبش خیابان اصلی است. و چهار ساختمان دیگر آن اطراف ساختمان اصلی که هم اکنون در محدوده اداره مخابرات شهرستان واقع شده است قرار دارد.

تلگرافخانه انگلیسیها چابهار

معماری ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار

ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار همان طور که در منابع خارجی آمده، یک بنای منحصر به فرد در 2 طبقه است. پوشش سایبان های شیروانی آن سفالی بوده و دارای قوس هایی هلالی است که خود نقش بسزایی در منحصر به فرد بودن از نظر زیبایی در شهر چابهار است.

این بنا دارای دو طبقه می باشد،  طبقه هم کف آن دارای زیربنای 630 متر مربع و طبقه اول 178 متر مربع زیربنا دارد. طبقه اول آن دارای دو اتاق اصلی قدیمی و دو اتاق الحاقی (همراه با سرویس های بهداشتی است) پوشش سقف ها مسطح با تیرهای چوبی است. هم چنین کف اتاق ها و راه پله و پاگرد در طبقه اول با الوارهای چوبی مقاومی پوشش داده شده است.
ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار علاوه بر رواقی که دورتا دور بنا احداث گردیده. دارای سایبانی با شیروانی سفالی در جلوی ساختمان بوده که در حاضر به علت فرسوده شدن چوب های آن سفال ها را جمع آوری کرده اند و هر کدام از اتاق ها در همکف دارای 2 در ورودی با قوس های هلالی است. همانط ور که عرض کردم این خود یکی از دلایل زیبایی های این ساختمان می باشد.

تاریخچه تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار

ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار یکی از معدود ساختمان هایی می باشد که در دوران قاجار در چابهار ساخته شد و همان طور که ذکر کردیم برای هدف تجارت و اطلاع رسانی احداث گردید.

نکته جالب در مورد این ساختمان این است که تا چند سال پیش اداره پست شهرستان چابهار در این ساختمان مستقر بوده و در 18 شهریور سال 1377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ساختمان تلگرافخانه انگلیسیها چابهار

مصالح ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار

در قسمت بالای درهای ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار 2 دریچه وجود دارد که به پشت بام رواق ها باز می شوند. این بنا دارای ویژگی مختص مناطق گرمسیری یعنی همان وجود رواق های هلالی دورتا دور است.
همیشه در شهرهای جنوبی ایران به علت قرار گرفتن در ناحیه ای گرم که همراه با شرجی بودن همسایگی با دریا می باشد ساختمان ها متفاوت با سایر شهرها ساخته می شدند. که یکی از این تفاوت ها نوع مصالح ساخت و ساز می باشد. برای مثال در ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار مصالح استفاده شده از سنگ های رسوبی ماسه ای ساحلی در اندازه های مختلف می باشد. این خود نیز یکی دیگر از ویژگی های خاص این بنا شده است.

تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار یکی از جاذبه های ساخته شده به دست انسان در چابهار می باشد و در کنار کوههای مینیاتوری چابهار و  آرامگاه سید غلام رسول چابهار در نزدیکی روستای تیس ، پلاژ ساحلی تیس و تالاب لیپار چابهار ، سفری پر از دیدنی های جذاب برای شما در تور چابهار گردی می سازند.

نقشه و آدرس تلگرافخانه انگلیسی ها در گوگل مپ

اطلاعات جاهای دیدنی فارا گشت کوروش

تلگرافخانه یکی از جاذبه های چابهار است. چابهار جاهای دیدنی فوق العاده زیبای زیادی دارد که با دیدن اونها لذت هر نوع سفری دو چندان می شود. اگر می خواهی بدونی که این شهر چه جاذبه های دیگه ای داره، صفحه وبلاگ تخصصی چابهار رو که برات آماده کردیم می تونی ببینی. مطمئنا خوشت میاد:

اگر مشتاق هستی یه مسافرت فوق العاده به یاد ماندنی به چابهار داشته باشی و لذت بردی از خوندن اطلاعات فوق العاده ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها که برات شرح دادیم و می خواهی از نزدیک دیدنش رو تجربه کنی. صفحه تور چابهار فارا گشت رو حتما ببین. ( برای انتخاب یه سفر فراموش نشدنی کمکت می کنه ).

اطلاعات کامل تورها فارا گشت کوروش کبیر
اطلاعات کامل هتل ها فارا گشت

تصمیم گرفتی بری به چابهار و جاهای دیدنی زیبایش را ببینی؟ مطمئنا یکی از دغدغه هات انتخاب محل اقامتی خواهد بود که قرار است شب را در آنجا استراحت کنی. این محل اقامت باید از نظر تمیزی، امکانات و قیمت مناسب سلیقه شما باشه. سلیقه شما چیه؟ صفحه رزرو هتل در چابهار کاملترین اطلاعات رو درباره هتل ها به شما میده تا بهترین انتخاب محل اقامت رو داشته باشی:

وقتی با آژانس مسافرتی فارا گشت تماس می گیری همکاران ما به تمامیه سوالات شما درباره تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار؛ مدت زمان سفر به چابهار؛ امکانات و درجه هتل های پکیج تور چابهار ارزان در ایام عادی یا تور چابهار نوروز خدمات گشت ها و بهترین راهکارها پاسخ می دهند. پس خیالت راحت باشد.

پاسخگویی به همه شما عزیزان یکی از وظایف مورد علاقهٔ ماست. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر و زمان و شرایط رزرو تور می ‌توانی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایی.

02186037414
09208008108
تور چابهار آژانس هواپیمایی فارا گشت کوروش کبیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا